Drømmen som ble knust
- Jeg har glemt bokstavene. Jeg husker ikke lenger hvordan det er å lese og skrive, sier 10 år gamle Nurina Akhter.
Tekst Doulatun Nesa Duly Tekst Md. Sufol Islam
Nurina bor i en landsby nord i Bangladesh. Skolen hennes har vært stengt i over ett år. Da pandemien kom, måtte hun og mange millioner andre barn holde seg hjemme. Drømmer, planer og håp ble knust. Da skolene ble stengt, la myndighetene opp til hjemmeundervisning på digitale medier, radio og TV. Men familien har verken TV, radio eller internett og for Nurina tok skolehverdagen en brå slutt. For hver dag som går blir utdanning og skolen hun var så glad en fjern drøm.
– Pappa er løsarbeider og får jobber fra dag til dag. Han har aldri gått på skole. Det har heller ikke mamma, sier tiåringen. Hun er tredje eldst av seks søsken og gikk i tredje klasse.
– Jeg liker skolen, men foreldrene mine bryr seg ikke. De er ikke interesserte. Siden vi ikke har radio eller TV kan jeg ikke følge fjernundervisning. Jeg har ingen ting å gjøre med skolen lenger. Jeg har glemt mye. Jeg husker ikke bokstavene eller hvordan jeg kan lese og skrive, sier hun.
Moren vil hun skal hjelpe henne med husarbeid.
– Men jeg vil ikke. Jeg vil tilbake til skolen og vennene mine. Jeg vil lære mer, sier hun.
Nurina og de to eldre brødrene hennes er de første i familien som har fått utdanning. Men ingen av dem er på skolen, og den eldste har begynt å arbeide.
Da pandemien kom, ble skolene stengt. Internett, radio og TV ble tatt i bruk. For Nurina og flere millioner andre barn i Bangladesh ble det starten på en vei bort fra skolen. Pandemien stoppet utdanningen hennes, og kanskje også være det som gjør at hun ikke får oppfylt drømmen om en utdanning.