Leder: Veien ut av fattigdom starter første skoledag

Egil Mongstad
Redaktør Egil Mongstad

I vår del av verden er skolebarna tilbake i klasserommene. Universitetene og høyskolene er åpne. Det er liv i skolegården. Men for millioner av barn er det ikke slik.

Skolene står tomme, lærerne har funnet andre jobber og barn går glipp av viktige år med kunnskap. Noen steder blir det meldt om at skoler for eksempel er tatt i bruk til husdyr. 

For noen blir kunnskapsgapet for stort til at de klarer å hente det inn igjen. Bokstavene de hadde lært har ikke lenger mening og tallene ikke lenger noe innhold. Dette er en stor utfordring for landene det gjelder, men aller mest for barna og de unge som går glipp av viktig utdanning og kunnskap.  

I Strømmestiftelsen har vi jobbet med utdanning gjennom hele pandemi. I Vest-Afrika har så å si alle våre Speed School-senter vært åpne, og barna har fått det tilbudet hurtigskolene har lovet dem. I Asia og Øst-Afrika har vi åpnet skoleklubber for at barna skal ha en trygg plass å være, men ikke minst for å hjelpe at barna ikke skal glemme tallene og bokstavene.

I dette arbeidet har livsmestringskursene «Sjef i eget liv» spilt en stor rolle. Unge jenter som har fullført kursene har undervist frivillig og holdt håpet oppe for tusenvis av barn som ikke har vært på skolen gjennom pandemien.  

Før pandemien gikk ni av ti barn på skolen. Nå må barna tilbake til skolene. Vi har en stor jobb å gjøre! 

Egil Mongstad
Redaktør