Alfabet og førskolepensum
Sammen med organisasjonen SIL International og en lokal arbeidsgruppe har Strømmestiftelsen arbeidet med å utvikle et alfabet for hajong-folket i Bangladesh.
Språk er makt.
Alfabetet har utgangspunkt i det bengalske alfabetet, men små endringer er gjort for å tilpasse skriftspråket til fonetikken i det muntlige språket. Det er også utviklet pensum, materiell, undervisningsopplegg og lærerveiledning.
Viktig for identiteten
– At de får undervisning og har et alfabet på sitt eget morsmål, er viktig for identiteten og kulturen vår, sier Susharna Hajong. I fem måneder har hun vært lærer her og undervist barna i landsbyen.
Tidligere foregikk undervisningen kun på bengali. Men nå får barna undervisningen det første året i førskolen på sitt eget morsmål. De lærer både sitt nye alfabet og å lese og skrive med de nye bokstavene. Det andre året lærer de bengali og matte.
Etter to år er de dermed godt forberedt til å begynne i første klasse i den offentlige skolen, der all undervisning foregår på bengali.
Stor kulturell betydning
– Om 20 – 25 år ville språket vårt vært glemt og med det også mye av vår identitet. Dette prosjektet er så viktig for fremtiden vår, og det vil redde språket vårt, sier Sumon Roy Hajong, en av kulturlederne i landsbyen.