Aditya kom ut av skallet

2016_bangladesh_popi_hajong_aditya_004
En glad gutt med skolebøkene sine.

Fem år gamle Aditya var ekstremt sjenert, og lekte ikke sammen med andre barn på sin alder. Men det var før han begynte på førskole og fikk undervisning på sitt eget språk.

- Vi var redde for å sende ham på skolen, fordi han ville jo aldri være sammen med andre. Moren var hans eneste venn, forteller faren.

Aditya kommer fra Hajong-folket, en urbefolkning som lever hovedsakelig i Bangladesh og India. Til nå har de ikke hatt sitt eget skriftspråk. Derfor har mange barn ikke klart å forstå hva de lærer på skolen. For der undervises det på bangla.

Egen førskole
Men en dag ble det opprettet en morsmål-førskole i landsbyen til Aditya. Her fikk han begynne sammen med ni andre barn fra landsbyen. Han var imidlertid veldig skeptisk, og måtte ha moren med seg inn i klassen.

Læreren kommer selv fra samme sted, og nærmet seg den engstelige gutten med varme og omtanke. Til slutt vant hun hans tillit, og ble som en ekstra mor for ham. Litt etter litt kom Aditya ut av skallet sitt. Nå våget han å følge med i timene og vise interesse for bøkene, slik som klassevennene gjorde.

2016_bangladesh_popi_hajong_aditya_003

Aditay trives sammen med vennene på førskolen. Litt etter litt ble han trygg og begynte å følge med i timene og vise interesse for bøkene. 

2016_bangladesh_popi_hajong_aditya_002

Sangleker, rim og regler på eget morsmål er viktig i språkopplæringen og gjør barna er bedre forberedt til den vanlige skolen.

2016_bangladesh_popi_hajong_aditya_001

- Se her, pappa, hva jeg har lært på førskolen! Aditay liker å vise pappa bøkene sine, og foreldrene er lettet over forandringen.


Lettere å forstå
Det ble så mye lettere å forstå alt når læreren snakket slik at han skjønte hva hun sa! Bøkene, de fargerike bildene, plakatene, sangene, ordene – alt var på hans eget morsmål. Nysgjerrigheten tok overhånd. Han begynte å synge og leke sammen med de andre. Til slutt var det ikke mulig å holde ham borte fra skolen – han ville gå der – hver eneste dag!

Fått større selvtillit
- Det at denne skolen er på vårt eget språk, har bidratt til at Aditya har fått mye større selvtillit. Og nå er han bedre forberedt til den vanlige skolen. Jeg synes at alle Hajong-barn burde starte med å lære på sitt eget morsmål, forteller moren begeistret.

Nå har han snart gått på førskolen i to år, og er klar til å begynne i første klasse på den offentlige skolen. Foreldrene er lettet over forandringen. I dag er han en trygg gutt, som gjerne viser hva han har lært til pappaen sin.