Religion i Bangladesh

Tidsbruk: Med fordypningsoppgaven bør man beregne minst to dobbelttimer, uten fordypningsoppgavene holder det med en skoletime.

I denne filmen får vi en introduksjon til de viktigste religionene i Bangladesh. Vi lærer om hvordan religion preger kultur og samfunn og hva som er de viktigste høytidene. 

Spørsmål til klasse- eller gruppesamtaler om filmen:

  • Islam er statsreligion i Bangladesh. Hva betyr det? 
  • Kan folk i Bangladesh tro på det de vil? 
  • Hva er Ramadan, og hvorfor er det en viktig tid for muslimer?
  • Tror dere det er viktig å lære om ulike religioner, selv om man ikke tror på dem selv? Begrunn svaret. 
  • Hva synes dere om at alle i Bangladesh kan være med å feire Durga Puja, uansett religion? 
  • Hvordan kan religion påvirke kunst, musikk og litteratur? Har dere noen eksempler?
  • Hva kan vi lære av å bli med på feiringen av ulike religiøse fester? 
  • Hvorfor tror dere at id, durga puja, jul og andre høytider er viktige for de ulike religionene?
  • I denne filmen snakkes det om islam, hinduisme og kristendom. Har disse tre religionene noe til felles? I så fall hva? 

Fordypningsoppgave:

Del klassen i grupper. Hver gruppe velger et land og undersøker hvilken rolle religion spiller i dette landet. Læreren kan gjerne velge land for dem. Etterpå presenterer gruppene arbeidet sitt for resten av klassen.

Elevene bør prøve å finne svar på: 

  • Har landet en statsreligion, eller er det en sekulær stat? Hvordan kommer det til uttrykk? 
  • Har landet religionsfrihet? Ved både ja og nei: Hvordan kommer det til uttrykk? 
  • Hva er den største religionen i landet? 
  • Hvilke andre religioner finnes i landet? 
  • Hvis vi ser på historien til landet, har religion og religionens betydning endret seg? 
  • Er det, eller har det vært, konflikter knyttet til religion i dette landet? Forklar. 

Kildekritikk:

La elevene bruke bøker og internett til å søke informasjon. Inkluder kildekritkk i oppgaven ved å be elevene lage en kildeliste hvor det står følgende: 

  • Tittel på bok, nyhetssak eller artikkel
  • Forfatter
  • Hvem har gitt ut saken, boken
  • Dato og årstall for når det er skrevet (Dersom dette ikke er oppgitt, kan eleven skrive ned dato de fant informasjonen på nett.) 

Bruke gjerne Sjekkliste for kildekritikk