Spørsmål til klasse- eller gruppesamtaler om filmen:
- Islam er statsreligion i Bangladesh. Hva betyr det?
- Kan folk i Bangladesh tro på det de vil?
- Hva er Ramadan, og hvorfor er det en viktig tid for muslimer?
- Tror dere det er viktig å lære om ulike religioner, selv om man ikke tror på dem selv? Begrunn svaret.
- Hva synes dere om at alle i Bangladesh kan være med å feire Durga Puja, uansett religion?
- Hvordan kan religion påvirke kunst, musikk og litteratur? Har dere noen eksempler?
- Hva kan vi lære av å bli med på feiringen av ulike religiøse fester?
- Hvorfor tror dere at id, durga puja, jul og andre høytider er viktige for de ulike religionene?
- I denne filmen snakkes det om islam, hinduisme og kristendom. Har disse tre religionene noe til felles? I så fall hva?
Fordypningsoppgave:
Del klassen i grupper. Hver gruppe velger et land og undersøker hvilken rolle religion spiller i dette landet. Læreren kan gjerne velge land for dem. Etterpå presenterer gruppene arbeidet sitt for resten av klassen.
Elevene bør prøve å finne svar på:
- Har landet en statsreligion, eller er det en sekulær stat? Hvordan kommer det til uttrykk?
- Har landet religionsfrihet? Ved både ja og nei: Hvordan kommer det til uttrykk?
- Hva er den største religionen i landet?
- Hvilke andre religioner finnes i landet?
- Hvis vi ser på historien til landet, har religion og religionens betydning endret seg?
- Er det, eller har det vært, konflikter knyttet til religion i dette landet? Forklar.
Kildekritikk:
La elevene bruke bøker og internett til å søke informasjon. Inkluder kildekritkk i oppgaven ved å be elevene lage en kildeliste hvor det står følgende:
- Tittel på bok, nyhetssak eller artikkel
- Forfatter
- Hvem har gitt ut saken, boken
- Dato og årstall for når det er skrevet (Dersom dette ikke er oppgitt, kan eleven skrive ned dato de fant informasjonen på nett.)
Bruke gjerne Sjekkliste for kildekritikk