Religion i Bangladesh

Tidsbruk: Med fordypningsoppgaven bør man beregne minst to dobbelttimer, uten fordypningsoppgavene holder det med en skoletime.

Relevante fag: KRLE

I denne filmen får vi en introduksjon til de viktigste religionene i Bangladesh. Vi lærer om hvordan religion preger kultur og samfunn og hva som er de viktigste høytidene.

Spørsmål til klasse- eller gruppesamtaler om filmen:

  • Islam er statsreligion i Bangladesh. Hva betyr det? 
  • Kan folk i Bangladesh tro på det de vil? 
  • Hva er Ramadan, og hvorfor er det en viktig tid for muslimer?
  • Tror dere det er viktig å lære om ulike religioner, selv om man ikke tror på dem selv? Begrunn svaret. 
  • Hva synes dere om at alle i Bangladesh kan være med å feire Durga Puja, uansett religion? 
  • Hvordan kan religion påvirke kunst, musikk og litteratur? Har dere noen eksempler?
  • Hva kan vi lære av å bli med på feiringen av ulike religiøse fester? 
  • Hvorfor tror dere at id, durga puja, jul og andre høytider er viktige for de ulike religionene?
  • I denne filmen snakkes det om islam, hinduisme og kristendom. Har disse tre religionene noe til felles? I så fall hva? 

Fordypningsoppgave:

Del klassen i grupper og som fordyper seg i hver sin religiøse fest. Etterpå presenterer gruppene arbeidet sitt for resten av klassen.

Elevene bør prøve å finne svar på: 

  • Hva handler denne festen om? 
  • Hvilken religion kommer feiringen fra? 
  • Hvem feirer den? 
  • Hvordan foregår feiringen?
  • Hvem feirer man med? 
  • Hvor feirer man? 
  • Er det noen spesielle ritualer? 
  • Feires den likt i alle land?
  • Er det en spesiell hendelse som er bakgrunn for feiringen? Hvis ja: forklar. 
  • Er det en gud, skikkelse eller person som er sentral i feiringen? Hvis ja: presenter guden/skikkelsen/personen. 

Kildekritikk:

La elevene bruke bøker og internett til å søke informasjon. Inkluder kildekritkk i oppgaven ved å be elevene lage en kildeliste hvor det står følgende: 

  • Tittel på bok, nyhetssak eller artikkel
  • Forfatter
  • Hvem har gitt ut saken, boken
  • Dato og årstall for når det er skrevet (dersom dette ikke er oppgitt, kan eleven skrive ned dato de fant informasjonen på nett). 

Bruk gjerne Sjekkliste for kildekritikk