Spørsmål til klasse- eller gruppesamtaler om filmen:
- Islam er statsreligion i Bangladesh. Hva betyr det?
- Kan folk i Bangladesh tro på det de vil?
- Hva er Ramadan, og hvorfor er det en viktig tid for muslimer?
- Tror dere det er viktig å lære om ulike religioner, selv om man ikke tror på dem selv? Begrunn svaret.
- Hva synes dere om at alle i Bangladesh kan være med å feire Durga Puja, uansett religion?
- Hvordan kan religion påvirke kunst, musikk og litteratur? Har dere noen eksempler?
- Hva kan vi lære av å bli med på feiringen av ulike religiøse fester?
- Hvorfor tror dere at id, durga puja, jul og andre høytider er viktige for de ulike religionene?
- I denne filmen snakkes det om islam, hinduisme og kristendom. Har disse tre religionene noe til felles? I så fall hva?
Fordypningsoppgave:
Del klassen i grupper og som fordyper seg i hver sin religiøse fest. Etterpå presenterer gruppene arbeidet sitt for resten av klassen.
Elevene bør prøve å finne svar på:
- Hva handler denne festen om?
- Hvilken religion kommer feiringen fra?
- Hvem feirer den?
- Hvordan foregår feiringen?
- Hvem feirer man med?
- Hvor feirer man?
- Er det noen spesielle ritualer?
- Feires den likt i alle land?
- Er det en spesiell hendelse som er bakgrunn for feiringen? Hvis ja: forklar.
- Er det en gud, skikkelse eller person som er sentral i feiringen? Hvis ja: presenter guden/skikkelsen/personen.
Kildekritikk:
La elevene bruke bøker og internett til å søke informasjon. Inkluder kildekritkk i oppgaven ved å be elevene lage en kildeliste hvor det står følgende:
- Tittel på bok, nyhetssak eller artikkel
- Forfatter
- Hvem har gitt ut saken, boken
- Dato og årstall for når det er skrevet (dersom dette ikke er oppgitt, kan eleven skrive ned dato de fant informasjonen på nett).
Bruk gjerne Sjekkliste for kildekritikk