Religion i Bangladesh

Tidsbruk: Med fordypningsoppgaven bør man beregne minst to dobbelttimer, uten fordypningsoppgavene holder det med en skoletime.

Trinn: 3.- 4. klasse

I denne filmen får vi en introduksjon til de viktigste religionene i Bangladesh. Vi lærer om hvordan religion preger kultur og samfunn og hva som er de viktigste høytidene. 

Spørsmål til klassesamtale om filmen:

  • Hva er den største religionen i Bangladesh?
  • Kan folk i Bangladesh tro på det de vil?
  • Hva er Ramadan, og hvorfor er det en viktig tid for muslimer?
  • Tror dere det er viktig å lære om ulike religioner, selv om man ikke tror på dem selv? Begrunn svaret.
  • Hva synes dere om at alle i Bangladesh kan være med å feire Durga Puja, uansett religion?
  • Hvilke religiøse høytider vet dere om?
  • Hva kan vi lære av å bli med på feiringen av ulike religiøse fester?

Fordypningsoppgave:

Del klassen i grupper og gi hver gruppe en religiøs fest de skal fordype seg i.
Gruppene lager en powerpoint eller veggavis som de presenterer for resten av klassen.

Elevene bør prøve å finne svar på:

  • Hva handler denne festen om?
  • Hvilken religion kommer feiringen fra?
  • Hvordan foregår feiringen?
  • Er det noen spesielle ritualer?
  • Er det en spesiell hendelse som er bakgrunn for feiringen? Hvis ja: forklar.
  • Er det en gud, skikkelse eller person som er sentral i feiringen? Hvis ja: presenter guden/skikkelsen/personen.