I denne aktiviteten skal elevene få kjenne på, og reflektere rundt, urettferdighet.
De skal delta i en konkurranse hvor de skal prøve å bygge det høyeste tårnet av duplo/byggeklosser. Ettersom de vil få utdelt ulikt antall klosser til å bygge med, vil det påvirke resultatet.
Målet med aktiviteten er at elevene etterpå skal klare å sette ord på hvordan det føles å delta i en konkurranse hvor ikke alle stiller på de samme vilkårene. I samtalene kan dere gjerne prøve å relatere dette til urettferdig fordeling av goder i verden basert på filmene/presentasjonene dere har sett fra Rajshahi.
Helt til slutt skal elevene selv få ansvar for å fordele klossene rettferdig seg i mellom, for så å bygge tårn på ny.
Konkurranser og urettferdighet kan gi ulike reaksjoner hos elevene. Ta derfor hensyn til elevgruppen din og gjør eventuelle tilpasninger. Se forslag under.
Dere trenger: Duplo eller byggeklosser, bilder av klasserom i Bangladesh og Norge.
Tid: 45 min.
Målgruppe: 1.-4. trinn
DEL 1
Slik gjør dere:
- Del elevene i grupper på 2-4.
- Plasser elevene slik at de ikke har mulighet til å se hverandre (hvis mulig).
- Gi hver gruppe en samling klosser, her er det viktig at ingen får like mange klosser. Det kan være stor forskjell på mengden til de som får mest og de som får minst.
- Be elevene om å bygge det høyeste tårnet de klarer. De som bygger høyest tårn vinner konkurransen.
- Gruppene presenterer tårnene sine, vinneren kåres.
- Samle elevene i en sirkel og ha en samtale om konkurransen.
Forslag til samtalespørsmål:
- Hva synes dere om denne konkurransen? Hva likte dere og hva likte dere ikke? Hvorfor?
- Var det lett eller vanskelig å bygge et høyt tårn? Var det lettere for noen grupper enn andre? Hvorfor?
- Er det riktig at noen får flere klosser enn andre?
- Hvorfor tror du at noen fikk flere klosser enn andre?
- Hva betyr det at noe er urettferdig? Kom gjerne med eksempler.
- Hva betyr det at noe er rettferdig?
DEL 2
Slik gjør dere:
- Elevene går sammen i gruppene igjen.
- Be dem dele klossene seg i mellom på en rettferdig måte.
- Bygg tårn på ny.
- Be alle presentere tårnene sine, og kår en vinner.
Samtale:
- Hva synes dere om konkurransen denne gangen?
- Var det lettere å bygge like høye tårn nå?
- Hvilken av konkurransene synes dere var mest rettferdig? Hvorfor?
- Hadde det vært mer rettferdig om barn i Norge og barn i Bangladesh hadde fått like mye, i stedet for at noen lever i rikdom og andre i fattigdom?
- Når dere er med på Rajshahi-aksjonen er dere med på å dele med barna i Rajshahi. Hva tenker dere om det?
Mulige variasjoner:
Dersom du har en elevgruppe hvor det kan være hensiktsmessig å dempe konkurransen for å unngå konflikt og krangling kan dette være et alternativ:
- Del gruppen inn i to eller tre (evt. dobbelt hvor to grupper kjører opplegget parallelt).
- La den ene gruppen få mange klosser og den/de andre lite.
- La først den ene gruppen bygge et tårn så høyt de klarer, så gjør den/de andre det samme etterpå.
Da blir det tydelig at det er lettere for den ene gruppen enn den/de andre å bygge høyt, uten at det nødvendigvis er en konkurranse mellom dem. Bruk samme utgangspunkt for samtale som ovenfor og gjennomfør del 2 som beskrevet.