istock-589961490_rajshahi-undervisningsmateriell-0-3-ar-banner

Undervisningsmateriell barnehage

Vi kan tilby materiell for både de yngste og de eldste barna i barnehagen.

For de yngste: 0-3 år

spill_match-form-og-figur

Spill: Match form og figur

Kanskje barna kan prøve seg på et spill som matcher form og figur? 

Last ned spillet her  

Flaggkart av Bangladesh på hvit bakgrunn

Bangladesh-flagget

Eller du kan la dem fargelegge flagget til Bangladeh? 

Last ned flagget her

mandala

Fargelegging

For de litt eldre og tegneglade, kan du også finne mer varierte oppgaver på Hei Verden sine sider.

Les mer her

bok-om-rahim

Boka om Rahim

Boka "Rahim synes det er urettferdig" er også fin å bruke som refleksjon og samtaler med barna. 

Les mer her

istock-810665542_rajshahi-undervisningsmateriell-3-6-ar-banner

For de eldre: 4-6 år

byggeklosser-feige-lag-3-square

Feige lag!

I denne aktiviteten skal elevene få kjenne på, og reflektere rundt, urettferdighet. De skal delta i en konkurranse hvor de skal prøve å bygge det høyeste tårnet av duplo/byggeklosser.

Aktivitet og refleksjon.

 

Les mer her

bangladesh-rajshahi-obhirita

Hjemme hos Obrihita

Obhirita er 12 år og bor i Rajshahi. I denne filmen inviterer hun oss hjem for å vise hvor hun bor.

Film og tegneaktivitet.

 

Les mer her

rajshahia_plakat_500x700

Samtale om Rajshahi-plakaten

Her finner dere tips til samtale om Rajshahi-plakaten. Målet er å gi barna større innsikt i forskjeller i levekår.

 

Les mer her

bok-om-rahim

Boka om Rahim

Boka "Rahim synes det er urettferdig" er også fin å bruke som refleksjon og samtaler med barna. 

Les mer her

Rammeplan for barnehager

Kapittel 1: Barnehagens verdigrunnlag

Barn og barndom

  • Barnehagen er også en forberedelse til aktiv deltakelse i samfunnet og bidrar til å legge grunnlaget for et godt liv.

Demokrati

  • Gjennom å delta i barnehagens fellesskap skal barna få mulighet til å utvikle forståelse for samfunnet og den verden de er en del av.

Mangfold og gjensidig respekt

  • Barnehagen skal fremme respekt for menneskeverdet ved å synliggjøre, verdsette og fremme mangfold og gjensidig respekt.
  • Barna skal få oppleve at det finnes mange måter å tenke, handle og leve på. Samtidig skal barnehagen gi felles erfaringer og synliggjøre verdien av fellesskap.
  • Barnehagen skal vise hvordan alle kan lære av hverandre og fremme barnas nysgjerrighet og undring over likheter og forskjeller. 
  • Barnehagen skal synliggjøre variasjoner i verdier, religion og livssyn.
  • Barnehagen skal legge til rette for kulturmøter, gi rom for barnas egen kulturskaping og bidra til at alle barn kan få oppleve glede og mestring i sosiale og kulturelle fellesskap.
  • Barnehagen skal by på varierte impulser, opplevelser og erfaringer og omfatte lokale, nasjonale og internasjonale perspektiver.

Likestilling og likeverd

  • Barnehagen skal fremme likeverd og likestilling uavhengig av kjønn, funksjonsevne, seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk, etnisitet, kultur, sosial status, språk, religion og livssyn.
  • Barnehagen skal motvirke alle former for diskriminering og fremme nestekjærlighet.
  • Barnehagen skal bygge sin virksomhet på prinsippet om likestilling og ikke-diskriminering og bidra til at barna møter og skaper et likestilt samfunn.
  • Personalet må reflektere over sine egne holdninger for best mulig å kunne formidle og fremme likeverd og likestilling.

Bærekraftig utvikling

  • Bærekraftig utvikling omfatter natur, økonomi og sosiale forhold og er en forutsetning for å ta vare på livet på jorden slik vi kjenner det. Barnehagen har derfor en viktig oppgave i å fremme verdier, holdninger og praksis for mer bærekraftige samfunn.
  • Bærekraftig utvikling handler om at mennesker som lever i dag, får dekket sine grunnleggende behov uten å ødelegge fremtidige generasjoners mulighet til å dekke sine. Det handler om å tenke og handle lokalt, nasjonalt og globalt. Barnehagen skal bidra til at barna kan forstå at dagens handlinger har konsekvenser for fremtiden.
  • Barnehagen skal legge grunnlag for barnas evne til å tenke kritisk, handle etisk og vise solidaritet. Barna skal gjøre erfaringer med å gi omsorg og ta vare på omgivelsene og naturen.

Kapittel 3: Barnehagens formål og innhold:

Barnehagen skal fremme danning

  • Barnehagen skal støtte barna i å forholde seg prøvende og nysgjerrig til omverdenen og bidra til å legge grunnlag for modig, selvstendig og ansvarlig deltakelse i demokratiske fellesskap.
  • Barnehagen skal fremme samhold og solidaritet samtidig som individuelle uttrykk og handlinger skal verdsettes og følges opp.
  • Barnehagen skal bidra til at barna kan forstå felles verdier og normer som er viktige for fellesskapet. 

Kapittel 9: Barnehagens fagområder

Etikk, religion og filosofi

  • Etikk, religion og filosofi er med på å forme måter å oppfatte verden og mennesker på og preger verdier, normer og holdninger. Fagområdet retter særlig oppmerksomhet mot barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag i et samfunn preget av livssynsmangfold.
  • Barnehagen skal la barna få kjennskap til fortellinger, tradisjoner, verdier og høytider i ulike religioner og livssyn og erfaringer med at kulturelle uttrykk har egenverdi. Barnehagen skal skape interesse for samfunnets mangfold og forståelse for andre menneskers livsverden og levesett. 

 

rajshahi-bunnbanner-med-logoer-sf-krs
Rajshahi-aksjonen - et samarbeid mellom Strømmestiftelsen og Kristiansand kommune.