På lokalt nivå må vi fortsette å gjøre alt vi kan for at barna som fortsatt ikke har skoletilgang kan fortsette å lære og være klare igjen til skolene åpne. Vi må tenke nytt. Et eksempel hos oss i Strømmestiftelsen er solcelleradioene som mine kolleger i Øst-Afrika har tatt i bruk. Pilotprosjektet har distribuert 169 radioer til 24 barneskoler og førskoler i Uganda og Sør-Sudan. Her samles barna i grupper og lytter og deltar aktivt i et eget radioprogram. 5262 barn har allerede fått fortsette med undervisningen sin, og nå utvider vi tilbudet slik at enda flere barn kan få muligheten til å fortsette skolegangen sin. Slik blir de bedre rustet når skolene kan åpne som normalt igjen, og for barna som deltar utgjør det en stor positiv forskjell.
Situasjonen for utdanning står nå helt på vippepunktet, og da trenger vi slike gode eksempler. Vi er avhengige av å stå sammen, på tvers av land og sektorer. I forbindelse med årets internasjonale dag for utdanning 24. januar mobiliseres det nå internasjonalt, blant annet gjennom kampanjen One Billion Voices som ble sparket i gang av nettverket Global Campaign for Education denne uka. Nå gjelder det å gjøre ord om til handling. Til syvende og sist handler dette om barn og unges framtid, og vi har ikke råd til at en hel generasjon faller utenfor.
Av Kristine Storesletten Sødal, generalsekretær i Strømmestiftelsen
Denne kronikken ble opprinnelig publisert i avisen Dagen, 26. januar 2021