Gå til innhold Gå til navigasjon

Lager film om Nepal

Et produksjonsteam fra Snöball Film i Oslo er nettopp kommet tilbake til Norge etter to uker i Nepal i forbindelse med årets Operasjon Dagsverk.

- Hensikten med denne reisen er å gjøre opptak til OD 2012, sier produsent Pål Karlsen i Snöball Film. Vi lager en presentasjonsvideo av årets innsamlingsaksjon som skal vises i Internasjonal uke, opplyser Karlsen.

Internasjonal uke er Operasjon Dagsverks informasjonskampanje og arrangeres på skolene landet rundt i forkant av innsamlingsaksjonen 1. november.

Produsent Pål Karlsen sitter igjen med sterke inntrykk etter Nepal-turen.

- Nepal er et flott og fattig land med fine mennesker som klarer å holde energien oppe til tross for at de lever på et virkelig eksistensminimum. Særlig de kasteløse samfunnene som tradisjonellt har vært lavest på rangstigen i alle år, er hovedmålgruppen for årets kampanje. De eier ikke  jord og må tjene penger på å være dagarbeidere, eller landarbeidere ute på andres jord. Arbeidsdagen er gjerne  tolv timer og varer fra soloppgang til solnedgang.  Og på dette tjener de noe som tilsvarer ti kroner, som kanskje dekker prisen av et par kilo ris. Selv om alt er billig der er dette veldig lite penger å klare seg for.

Menneskene her har ingen økonomisk buffer om huset går i stykker i en storm, blir syke eller til den relativt lille skoleavgiften som må betales selv på offentlig skole.

Produsent Pål Karlsen opplyser at filmen skal få frem de menneskene som årets OD-prosjekt skal hjelpe.

- Den skal vise at de er vanlige mennesker som er født i et samfunn som ikke gir dem muligheter. Filmen skal også gi et bilde av Nepal og hvordan folk lever der. Det er viktig at ingen fremstår som ofre eller tiggere. Vi spiller ikke på det stakkarslige, men ønsker å fremstille  folk akkurat så kloke og tenkende som de faktisk er.

Filmen blir omtrent 20 minutter lang, og vi møter blant annet unge voksne i alderen 16 til 22 år.

- Håpet er at filmen inspirerer norske ungdommer til å engasjere seg under innsamlingsaksjonen. Den skal gi ungdommen et innblikk i det samfunnet som skal få midlene som blir samlet inn.