Gå til innhold Gå til navigasjon

Gode nyheter i en urolig region

Gode nyheter i en urolig region
Generalsekretær Kristine Storesletten Sødal under den høytidelige seremonien sammen med representanter fra Burkina Faso, Mali og Niger - her sammen med utdanningsminister i Burkina Faso.

Økende uro, terrorangrep og fattigdom: Det lille vi snapper opp av nyheter fra land i Vest-Afrika er sjeldent positivt. Vi hører kanskje noe om norske FN-styrkers tilstedeværelse i urolige Mali, eller om Niger, som alltid havner på bunnen av FNs utviklingsstatistikk.

Når julen nærmer seg, en høytid de fleste av oss gleder oss til, er det viktig å bli påminnet om at slett ikke alle bor i et trygt og fredelig land. Dette gjelder definitivt land som Mali, Burkina Faso og Niger, hvor mange blir tvunget på flukt på grunn av økt terror og uro.

Midt oppi julestria har jeg likevel lyst til å fortelle noe helt annet. For i arbeidet i noen av verdens mest sårbare land, finner vi stadig historier om fremgang. Vi finner utallige mennesker som ønsker å satse og som tar grep for å skape positiv endring i landet sitt. Et tydelig eksempel på dette opplevde jeg senest i oktober i år, da vi signerte en ny samarbeidsavtale med myndighetene i Mali, Niger og Burkina Faso, om «hurtigskolene» våre Speed Schools. Representanter fra alle tre landene, to av dem utdanningsministre, var tilstede under den formelle seremonien vi hadde i Burkina Fasos hovedstad Ougadougou, i tillegg til både Norges og Canadas ambassadører til Mali.

Det var et stort øyeblikk. Vi har samarbeidet over flere år, men nå tar myndighetene over mer ansvar for organiseringen av utdanningsprogrammet og felles diskusjoner knyttet til utfordringene med barn som havner utenfor skolen. Strømmestiftelsen fortsetter som før med å gjennomføre selve utdanningsløpet, og vi er helt avhengig av støtten fra våre givere for å kunne fortsette det. Men at landene selv tar mer styringen, har mye å si for det videre arbeidet. De tre landene ser på Speed School-programmet som et viktig verktøy for å nå FNs bærekraftsmål 4 om god utdanning for alle innen 2030.

Det gjorde sterkt inntrykk da jeg besøkte en av skolene våre i landsbyen Baleyarai i Niger. I et klasserom stod det skrevet en håndskrevet plakat: «Takket være Strømmestiftelsen kan jeg lese og skrive». Det rørte meg. Langt ute på landsbygda i et av verdens fattigste land har arbeidet vårt betydning!

Men vi skal ikke ta all æren for dette selv – her spiller vi heldigvis på lag med flere. Dette er i ordets rette forstand et bærekraftig prosjekt. For å nå FNs bærekraftsmål er samarbeid på tvers av land og sektorer avgjørende, samtidig som hvert land må gjøre sin del av jobben. Eksemplet med utdanningsprosjektet i Vest-Afrika illustrerer godt hvordan vi som bistandsorganisasjon ønsker at arbeidet skal utvikle seg. Vi jobber for å bekjempe fattigdom ut fra lokale behov, med mål om å trekke oss ut av landene på sikt.

Det blir spennende å se hvor veien går videre i Vest-Afrika. Vi mener utdanning spiller en viktig rolle, også fordi en stor del av befolkningen er svært ung. Det er denne generasjonen som skal bringe regionen videre.

Klarer vi å få enda flere jenter og gutter på skolen? Jeg er optimistisk, og vi har faktisk fått 61.900 barn tilbake på skolebenken. Det tilsvarer nesten antallet 1. klassinger i hele Norge dette skoleåret. Med et godt samarbeid våger jeg å tro at vi vil se enda bedre resultater om fem år. Og for hvert barn som lærer å lese og skrive er det et hav av forskjell – en utrolig viktig mulighet for en bedre framtid. Det er godt å ha med seg inn i julehøytiden og til inngangen av 2020.

God jul!

Kristine Storesletten Sødal, generalsekretær i Strømmestiftelsen