Gå til innhold Gå til navigasjon

- Utdanning er nøkkelen

Strømmestiftelsens satsting på Speed Schools får nå oppmerksomhet fra regjeringsnivå. Første uka i februar besøkte utdanningsministerne fra tre av verdens fattigste land Strømmestiftelsen for å utvikle samarbeidet.

Strømmestiftelsens satsting på Speed Schools, såkalte hurtigskoler, i Vest-Afrika blir et viktig redskap for flere land i Vest-Afrika for å nå tusenårsmålene for utdanning - utdanning for alle.

I februar var utdanningsministrene fra landene Mali, Niger og Burkina Faso på besøk for å se hvordan konseptet kan videre utvikles i et samarbeid mellom Strømmestiftelsen og disse tre regjeringene, slik at flere barn får mulighet til å få en utdanning.

- Strømmestiftelsens Speed School er helt i trå med våre tanker, og et viktig redskap i vår målsetting om å gi utdanning til alle innen år 2015. Over 25 prosent av alle våre barn er ikke på skole og det må vi gjøre noe med. Strommestiftelsen har vist at de har et redskap som kan hjelpe oss i riktig retning. Vi tror på det de gjør, sa Burkina Fasos utdanningsminister Marie Odile Bonkoungou da hun, sammen med sine kolleger fra Niger og Mali møtte Norads direktør Poul Engberg-Pedersen i Oslo.

- Speed School virker
Statsrådene fra de tre Vestafrikanske landene hadde møter med Norads direktør og med miljø- og utviklingsminister Erik Solheim. Alle tre gav sterkt utrykk for at Speed School virker og får barn tilbake til skolebenken.

- Mye er prøvd, og mange ting er satt ut i livet. Dette konseptet har vokst ut nedenfra - der er spredt ut over hele til avsidesliggende områder og når bredt ut. Det er dette vi trenger for å få fart på utdanningen vi mitt land og våre land, sa Malis utdanningsminister Sidibe Aminata Diallo

- Vi ser at Speed School virker, og gir barn som har falt av den vanlige skolen en ny mulighet til utdanning. Utdanning er nøkkelen for å gi barn en trygg og god framitd, og dette vil vi gi så mange som mulig. Derfor synes vi at Strømmestiftelsens engasjement for å gi barn utdanning - og hjelpe de som har falt utenfor - er flott. Vi takker dem for at de vil hjelpe oss nå FNs tusenårsmål, sier utdanningsminister i Niger, Sambo Mamadou Ousmane.

- Utdanning bør være tilgjengelig for alle, og dette jobber vi hardt for å få til. Speed Schools gir håp til de som ellers ikke ville fått sjansen til skolegang. Vi synes dette er et flott prosjekt, som vi er glade for å ta en del i, sier utdanningsminister i Burkina Faso, Marie Odile Bonkoungou.

Under sitt besøk til Strømmestiftelsen og Norge fikk statsrådene fra Vest-Afrika fikk også lagt inn et skolebesøk i Oslo der de besøkte Gamlebyen skole og i Kristiansand hadde de møter med ledelsen på Universitet i Agder.

Nye muligheter
I enkle klasserom i Niger, Burkina Faso og Mali sitter flere tusen barn, som ikke ellers hadde fått mulighet for skolegang, og suger til seg kunnskap. Lesing, skriving og regning åpner en ny verden og nye muligheter for disse barna som er elever ved Strømmestiftelsens hurtigskoler i disse landene.

I år har nærmere 15 000 barn fått denne sjansen i Mali, Niger og Burkina Faso, og i starten på desember undertegnet Strømmestiftelsen en avtale med myndighetene i Burkina Faso som vil være med å sende mange tusen barn tilbake til skolebenken i årene som kommer. Avtalen ble signert av utdanningsminister Marie Odile Bonkoungon og Strømmestiftelsens regiondirektør Zakariya Abdou, i hovedstaden Ougadogu. Dette er en klar anerkjennelse av Strømmestiftelsens arbeid med utdanning i landet.

- Dere har gitt oss noe vi trenger. Hurtigskolene vil gi mange barn en ny sjanse til å få utdanning. Dette er svært viktig og betyr svært mye i vårt arbeid for å gi utdanning for alle her i Burkina Faso, sier utdanningsminister Bonkoungon.

Strømmestiftelsens generalsekretær Øyvind Aadland er svært fornøyd med avtalen.
- Dette er en anerkjenning av det vi har arbeidet med og trodd på lenge. Med denne avtalen har myndighetene tatt på seg et ansvar som for eksempel betyr at de må legge til rette for at barn fra hurtigskolene får plass på de offentlige skolene, sier Aadland.

Presidentmøte
I Mali hadde Aadland og styreleder i Strømmestiftelsen, Geir Magnus Nyborg, også møter med Statsminister Mobido Sidibé og President Amadou Toumani Touré.
- Skal vi lykkes, er det en forutsetning at hurtigskoler er forankret like mye hos myndighetene som det er på grasrotplan og hos våre partnere. Og signalene etter samtalene våre er at dette er noe styresmaktene ser på som en mulighet, sier Aadland.

- Mali har store ambisjoner når det gjelder utvikling, og Strømmestiftelsen har erfaring og kunnskap som er viktig for oss, sa president Amadou Toumani Touré da han møtte Aadland.

- Av og til trenger vi å tenke nytt, og ikke å gjøre tingene slik vi alltid har gjort. Og det kan være nyttig å ta noen snarveier. Jeg er imponert over det jeg hører om hurtigskoler. Jeg er utålmodig og ønsker å komme raskt videre med hurtigskolene, sa president Touré.

Statsminister Mobido Sidibé sier at hurtigskolene vil ha en sentral plass i myndighetenes utdanningsstrategi, og være en av grunnpilarene i målsettingen vår om utdanning for alle.
- Dette er et tiltak som sterkt vil bidra til å hjelpe oss med å øke antall elever i grunnskolen, sa Sidibé.

Tusenvis av barn
Sammen med lokale partnere i regionen vil Strømmestiftelsen for skoleåret 2008 - 2009, nå 14 200 barn med dette tilbudet. I alt er det for skoleåret opprettet 568 skoler.
- Men behovet for flere skoler er langt større enn hva vi kan tilby, sier Aadland, som nå må finne penger slik at flere barn kan få denne muligheten.

Mali, Burkina Faso og Niger er tre av verdens aller fattigste land. Bare i Mali er det over 900 000 barn som ikke har fått sjansen til skolegang. Til sammen i disse tre landene er tallet på barn som ikke går på skole nærmere tre millioner.