Gå til innhold Gå til navigasjon

Årsrapport fra Vest Afrika - 2018

2017_niger_speed-school_guidé_torleif-3236

Kjære samarbeidspartner!

Her kommer en rapport om arbeidet du har støttet i Vest-Afrika i 2018. Vi håper du finner glede av å lese om den viktige innsatsen med utdanning og jobbskaping. Takk for at du hjelper barn, ungdom og voksne i denne regionen – det er godt for dem å vite at noen er med dem i en utfordrende hverdag. Det trengs mer enn noen sinne.

Niger, Burkina Faso og Mali, er tre av verdens aller fattigste land, og blant de åtte minst utviklede landene i verden. Niger ligger fortsatt helt på bunn som verdens fattigste land, mens Burkina Faso og Mali ligger som nummer sju og åtte.

Utdanning og jobbskaping er noen av Strømmestiftelsens aller viktigste innsatsverktøy i kampen mot fattigdom i disse tre landene. Fattigdom og mangel på utdanning er ofte uløselig knyttet til hverandre. Slik er det også her. Nærmere tre millioner barn går ikke på skolen i disse tre landene.

Omfattende analfabetisme

Så mange over 15 år som kan lese og skrive:

  • Mali: 33 %
  • Niger 19 %
  • Burkina Faso: 36 %

 

Høyt konfliktnivå

For Strømmestiftelsen er Vest-Afrika en svært viktig region. Men konfliktnivået er høyt her, og både den politiske situasjonen og sikkerheten i de tre landene er ustabil.

  • 864 skoler i de sentrale og nordlige delene av Mali er stengt på grunn av utrygghet
  • 119.414 elever fra 954 skoler i Burkina Faso er borte fra skolen på grunn av den vanskelige sikkerhetssituasjonen i landet.
  • Våren 2019 ble fem lærere drept av ekstremister i skolegården på en skole i Burkina Faso. To av dem underviste på landsbyens Speed-School som ble drevet av Plan Canada.

 

Angrep på sivile

I 2018 var det flere angrep på sivile og militære mål gjort av militante grupper, terrornettverk, kriminelle grupper og militsgrupper. Dette gjør også at mennesker flykter for å finne tryggere steder å bosette seg.

 

Utfordringer for våre samarbeidspartnere

Den vanskelige situasjonen skaper store utfordringer for våre lokale samarbeidspartnere.

  • Mali har for eksempel forbudt organisasjoner å bruke motorsykler og pickup biler i sitt arbeid for å unngå kidnappinger og angrep på veiene. Det gjør det utfordrende når våre partnere skal besøke prosjektene sine.
  • Fra november 2018 til mars 2019 var det en sterk økning i volds- og terrorangrepmot sivile i Sahel. Dette skaper usikkerhet i en allerede ustabili region.

Kilde: Pressemelding fra ACLED


Under disse omstendighetene skal vi fortsette vårt viktige arbeid!

Sammen med dere skaper vi håp for mange mennesker i et av verdens mest ustabile områder.

Tusen takk for at dere er med oss! Det trengs mer enn noen sinne.


 

Resultater

34 144 barn fått ny sjanse til skole

Målet med den intenstive opplæringen "Speed School" er å få barn og unge som har falt ut av skolegang tilbake til skolen.

33 839 barn fra 8 – 12 år fullførte ni måneders Speed School 1 og begynte på vanlig skole igjen i fjor høst.

305 unge fra 13-14 år har fullført to-årig Speed School 2 og tatt igjen barneskolens pensum for å kunne begynne på ungdomsskolen.

Til sammen har altså 34 144 barn og unge fått en ny sjanse.

1584 ungdom fått yrkesopplæring

Vår yrkesopplæring (Speed School 3) er et toåring opplegg beregnet for ungdom i alderen 15-19 år. De får en blanding av teoretiske skolefag og yrkesopplæring, som husdyrhold, frisør, skjønnhetspleie, rørlegger, matlaging og kafédrift. Det gjør at de kan starte en virksomhet og tjene penger etterpå. 

1584 ungdommer har fullført denne utdanningen. Flere er igang med aktiviteter som kan gi dem en inntekt.

128 556 kvinner med i grupper

voksenopplæringskursene for kvinner (Active Literacy) lærer deltakerne å lese, skrive og regne og får i tillegg kunnskap i helse, hygiene, ernæring og litt opplæring i et yrke. Mange kvinner forteller hvordan hverdagen er snudd helt opp ned etter at de har vært på slike kurs og forteller hvordan de nå ikke lenger blir lurt på priser og vekt når de er på markedene.

De fleste er også med i spare- og lånegrupper, som har en stor samfunnsrolle i tillegg til at de øker inntjening og personlig økonomi. Lån blir ofte brukt til å kjøpe geiter, sauer, kjøkkenutstyr, klær, frø, eller til å investere i andre inntektsbringende aktiviteter. Pengene brukes også til skolemateriell, skolepenger og skoleuniformer. Spare- og lånegruppene fører til større bevissthet, mer stolthet og ofte til større engasjement i lokalsamfunnet. I enkelte områder blir flere kvinner valgt inn i lokale og regionale styrer, og er med å utvikle regionen de bor i.

  • 370 nye grupper med over 10 000 medlemmer ble opprettet
  • 4667 kvinner fikk lese- og skriveopplæring
  • Totalt i regionen følger vi opp 5176 grupper med 128 556 medlemmer

Fortellinger om håp og stolthet!

Det er aldri for sent å lære noe nytt, enten man er ung eller voksen, kvinne eller mann.

afou-ved-tavla
Speed School for barn og unge

Afou Coulibaly (10) fra Mali fikk aldri begynne på skolen da hun skulle. Faren, som er smed, har to koner og 13 barn, og Afou er det åttende barnet til den første kona. De eldste barna ble sendt på skolen, men til farens store frustrasjon klarte kun én av døtrene å fullføre. Sønnene droppet ut og begynte å jobbe i smia, mens nesten alle de andre døtrene ble giftet bort. 

Faren følte at utdanning var bortkastet, og bestemte da at han ikke ville sende yngstejenta, Afou, til skolen. Hun måtte fortvilet se sine venner gå dit uten henne og spurte stadig faren hvorfor hun ikke fikk begynne. Til slutt sendte han henne av gårde, men da var hun blitt for gammel til å begynne i første klasse, så hun kom ikke inn.
 
Afou ble ensom og nedfor. Så kom Speed School til landsbyen, og den ble redningen. Hun møtte ivrig opp, deltok aktivt i timene, gjorde hjemmeleksene og fikk tilbake håpet hun hadde mistet. Moren heiet på henne, og fritok henne for det vanlige husarbeidet som jenter ellers er nødt til å gjøre, så hun kunne konsentrere seg om skolen. Hun ble best i klassen med 9,20 poeng av 10 oppnåelige, så hun er en gløgg og oppvakt jente.
 
Imidlertid er det en ting som bekymrer Afou:
- Jeg skal snart begynne på den vanlige skolen og håper jeg vil klare å fullføre skolen, for jeg vil så gjerne bli lærer, sier den motiverte tiåringen.
 
Uten skolegang er dessverre det vanligste alternativet for jenter her å bli giftet bort svært tidlig. Men med Speed School har sjansene hennes til å fullføre skolegang økt betraktelig. 
awa-i-salongen
Yrkesopplæring for ungdom

Awa Traoré (17) er en av de få jentene i sin landsby i Mali som har fått lære seg å bli frisør og hudpleier. Landsbyen ligger utilgjengelig til, og mange unge flytter herfra for å søke lykken og skaffe seg jobb andre steder. Awa måtte slutte på skolen i tredje klasse, og gikk stort sett bare hjemme og gjorde husarbeid.

I Awas landsby var det ingen fra før av som kunne pynte kvinner til brylluper og fester, så her var det en god mulighet for henne til å få seg en inntekt. Men den sjenerte jenta måtte bryte noen sosiale barrierer før hun ble trygg i den nye rollen sin.

- Jeg er så glad for at jeg har lært meg et yrke jeg kan utføre her hjemme. Nå slipper jeg å reise til byen og jobbe som hushjelp, slik mange av venninnene mine må gjøre. Jeg har lært meg brudepynting, hudpleie og manikyr, og mamma sier hun skal hjelpe meg med å skaffe kunder, sier den unge jenta - litt mer modig og selvsikker enn hun var før.

voksenopplaering-active-literacy-class
Voksenopplæring og sparegrupper

- Å søke kunnskap har ingen alder. Jeg fikk aldri begynne på skolen som barn, men nå har jeg lært meg å lese, skrive og snakke fransk, som jo er det offisielle språket her i landet, sier tobarnsmoren Mamouna Sanogo (38) fra Burkina Faso. Hun har gått på voksenopplæringskurs og er spesielt fornøyd med yrkesopplæringen hun har fått.mamouna-portrait-web

- Jeg har veldig tro på det å lære seg et yrke, fordi det vil gi spesielt oss kvinner en mulighet til å bli mindre økonomisk avhengige av våre ektemenn. Jeg er SÅ glad for det jeg har lært hittil! Jeg kom hit til senteret med lukkede øyne, som en blind. Men nå, når jeg snart er ferdig, har jeg fått med meg noe som har en varig verdi uten ende og ute grenser: Skjønnheten i kunnskap og innsikt, sier hun fornøyd.

Nå har hun bygget seg et lite fjøs til husdyrene sine, driver dyreavl og har fått seg en egen, liten bi-inntekt.


Ikke lenger bare høvdingens kone. Madina Traoré er fembarnsmor fra Mali og gift med landsbyens høvding. madina-traore

- Jeg ble med i en spare- og lånegruppe, som jeg etterhvert tok opp 500 000 Franc (470 kroner) i lån fra. For pengene startet jeg en liten butikk hvor jeg selger olje, brød, sukker og melk til folk i landsbyen. Etter fem måneder hadde jeg betalt tilbake lånet med rentene vi selv hadde bestemt. Så tok jeg opp et nytt lån for å kjøpe kjøleskap til butikken min. Nå sparer jeg 2500 Franc (ca 2,50 kroner) til hvert gruppemøte, sier den driftigeefembarnsmoren.

Butikken gir henne en økonomisk og sosial frihet hun ellers ikke ville hatt. Nå er hun ikke lenger bare høvdingens kone, men Madina - butikkeieren!

Viktig å støtte også unge menn

Migrasjon er en økende utfordring i Vest-Afrika. Derfor er det viktig å støtte også gutter og unge menn - så de kan ha et meningsfylt liv hjemme hos dem de er glad i. Sidiki (25) er en av dem som fikk en ny sjanse.

sidiki-with-sheep

1. Sauebonden

Sidiki (25) fra Mali hadde kun gått seks år på skole. Yrkesopplæringen Speed School 3 gav ham en sjanse til å lære seg husdyrhold.

sidiki-parents

2. Forsørgeren

Den alvorlige, unge mannen kan nå forsørge familien sin hjemme i landsbyen og slipper å reise utenlands for å finne arbeid. Det gir trygghet til både kone, barn og gamle foreldre.

sidiki-with-bulls

3. Utfordringen

Yrket som husdyrbonde kan by på utfordringer. Nylig mistet han dyr i sykdom. Men nå har han fått avtale med en veterinær og tjener heldigvis godt på avl av sau og storfe.

sidiki-family-solar-panel

4. Investoren

Noe av det han tjener investerer han i hus og hjem. Her har han kjøpt seg solcellepanel, så det kan bli lyst innendørs om kveldene for kona og barnet.

sidiki-motorbike

5. Sjåføren

Han har også investert en motorsykkel med lasteplan for å kunne ta transportoppdrag. Nå mangler han bare sertifikatet.

Tusen takk for støtten!