Gå til innhold Gå til navigasjon

Fikk en vill idé og bygget skole uten penger

Fikk en vill idé og bygget skole uten penger
Den unge lærerstudenten William Wol Wol fra Sør-Sudan orket ikke se på alle barna som ikke hadde en skole å gå til. Så han startet en selv. Uten penger. Foto: Egil Mongstad

Lærerstudenten hadde ingen penger, men på to år bygget han en skole med over 600 elever. Hvordan er det mulig?

- Jeg ble nærmest omfavnet av folk her da jeg fortalte om planene mine. De var så glade da jeg kom, forteller William Wol Wol (28). I dag er han nyutdannet lærer, og nå også rektor ved skolen i bydelen Lemon Ghaba utenfor hovedstaden Juba i Sør-Sudan.

Da Wol Wol fortsatt hadde ett år igjen av lærerskolen, oppdaget han at halvparten av alle barna som bodde i bydelen hans, ikke gikk på skolen. Det bestemte han seg for å gjøre noe med.

south-sudan-teacher-principal-wol-wol-in-officeBygget skolen på dugnad
Den unge lærerstudenten hadde imidlertid ingen penger til å bygge en skole. Han hadde også kone og ett barn å forsørge, men lot seg ikke stoppe av dette.

- Lokalbefolkningen hjalp til og støttet opp i alt. De kom med stokker og spiker, tauverk og torv, bølgeblikk og gress til å legge på taket – og mye oppmuntring for å hjelpe meg. De som hadde penger kom også med det, sier han rørt.

I 2017 åpnet skolen med 216 elever. Året etter ble det 643 elever og 14 lærere – noen utdannede og andre frivillige. I dag er elevtallet nærmere tusen, og med barn i alt fra førskole til åttende klasse-alder.

Begynte på lærerskole
Wol Wol sier han likte seg godt på skolen da han var barn selv.

- Det var en god tid. Jeg hadde en svært flink lærer som var god til å motivere og undervise, og han ble mitt forbilde. Jeg ville bli som ham, og ville gjerne at barna i landsbyen der jeg vokste opp skulle få samme mulighet til å lære.

Rett etter ungdomsskolen begynte Wol Wol å jobbe gratis som frivillig, ufaglært lærer. Dette holdt han på med i mange år, før han tok mot til seg og søkte på lærerskolen. Han kom inn på lærerskolen i Rombur, utenfor Juba. Denne skolen er én av fire statlige skoler som er drevet med stor, og helt avgjørende støtte fra Strømmestiftelsen.

- Det var helt fantastisk da jeg fikk vite at jeg hadde fått plass! Jeg hadde så lyst til å bli en god pedagog, for det var jeg jo ikke. Jeg pleide å skrive alt ned på tavla og bare lese det høyt opp for barna, og mente det var bra nok. Men nå ser jeg hvor viktig det er at barna blir fulgt opp og at de faktisk forstår det vi vil lære dem, sier den entusiastiske læreren.

Gode resultater
Skolen har åtte klasserom, fordelt på fire bygg. Ett av dem har fremdeles ingen vegger, men det foregår likevel undervisning.south-sudan-teacher-principal-wol-wol-school-children

- Elevene kommer på skift – noen om formiddagen og resten om ettermiddagen, forklarer Wol Wol.

Sakte, men sikkert kommer veggene opp, og planen er at flere bygninger skal på plass. Drømmen er å utvide skolen til ungdomsskole, så barna kan få undervisning helt frem til videregående. For de har gode resultater, på tross av manglende undervisningsmateriell.

- I 2018 var én av våre elever blant de beste i landet i matematikk, med 94 av 100 poeng på en nasjonal prøve. Jeg tror vi får gode elever fordi vi har gode lærere, men det er en utfordring at vi ikke har trygge inntekter. Uten oss hadde disse barna vokst opp uten skolegang – og ei framtid uten utdanning er ikke ei god framtid. For det som er helt sikkert, er at utdanning fører til at personer og samfunnet endrer seg. Derfor er denne skolen så viktig, sier Wol Wol.

Betaler med spiker og arbeidskraft
Økonomien er den største utfordringen for å holde skolen i gang.

- I 2018 var behovet til lønninger og drift på ca. 55 000 kroner. Kritt er også en svært stor utgift. Tavlene er grove, så ofte kan vi bruke både fire og fem bokser i uka. Én boks med 150 kritt koster 30 kroner.

Skolen får ingen støtte fra staten, verken til lønn eller lærebøker. Lærerne tjener ca. 100 kroner i måneden, men rektoren har slett ikke penger hver måned til å betale sine ansatte.

south-sudan-teacher-principal-wol-wol-blackboard2- Meningen er at hver elev skal betale ca. 130 kroner i året for å gå her. Men de færreste klarer det. I 2018 var det bare 78 av 643 elever som kunne betale. De som ikke har penger må betale med stokker, spiker, gress til å legge på taket, egen tid og arbeidskraft, eller andre varer vi trenger for å drifte skolen. Dette er ingen privatskole, men en nærmiljøskole eid og styrt av lokalsamfunnet, derfor er det viktig for dem å få et godt eierforhold til skolen, forteller Wol Wol.