Gå til innhold Gå til navigasjon

Et nytt liv som lærer

Et nytt liv som lærer
Lærer og leder: Amani engasjerer seg i lokalsamfunnet. Han er en populær lærer blant elevene på førskolen, og gjør en stor innsats som leder for en lokal spare- og lånegruppe.

Amani fikk livet snudd på hodet da han ble rammet av polio på 90-tallet. Han måtte slutte som fisker og startet landsbyens første førskole.

Ved en førskole i Mhonze, en liten landsby utenfor Mwanza, Tanzania synger ungene den daglige avslutningssangen før de løper hjemover.

Amani kommer trillende på sykkelen sin. Han er en av lærerene på førskolen og underviser i matte, swahili og engelsk.

Skolen han jobber på er kun 5 år gammel, og veggene er dekorert med dyr, bokstaver og enkle mattestykker i sterke farger. På plassen utenfor er det en lekeplass som ungene kan boltre seg på.

– Det er veldig viktig at barn får en god utdanning, slik at de får en trygg fremtid, sier han.

Før Amani ble lærer, var han en av mange fiskere i Victoriasjøen. Men da han ble rammet av polio i 1997, fikk han problemer med å gå og måtte finne på noe annet å gjøre. Da bestemte han seg for å bli førskolelærer. På det tidspunktet var det ingen førskoler i landsbyen hans, så Amani startet sin egen.

– Vi brukte den lokale kirka som klasserom. Det fungerte, men vi hadde ikke de samme gode læringsmaterialene som vi har nå, sier han. 

Amani er godt likt av både barna og de andre lærerne. I klasserommet er han tydelig og klar på hvordan han vil ha det, og det blir kollektiv applaus når elevene gjør det bra.
– Det er viktig for meg at elevene trives. Jeg ønsker at vi skal være venner, smiler han.

Selv har Amani kun grunnskoleutdanning, men i 2010 fikk han delta på lærerkurs arrangert av Tahea. 
– Da jeg fikk dette kurset, lærte jeg nye og bedre måter å undervise på. Jeg er veldig glad for å ha fått denne muligheten, og jeg trives godt som lærer, sier han.

Tre ganger i året får lærerne kurs i undervisningsmetodikk, og hvordan man lager egne læringsmaterialer.
– Jeg gleder meg alltid til disse kursene, sier Amani.

Når Amani ikke underviser, er han leder for en spare- og lånegruppe i landsbyen.
– Med lån fra spare- og lånegruppa har det vært enklere å betale for skolegangen til datteren min. For tre år siden begynte vi også å bygge et hus. Det går sakte, men sikkert fremover, og forrige uke kom taket på plass. Nå drømmer jeg om å kunne kjøpe meg en motorsykkel, sier han og ler.