Gå til innhold Gå til navigasjon

En ny start for Juma

En ny start for Juma
Fattigdom og funksjonshemming gjorde at Juma Rani måtte slutte på skolen. Men etter å ha vært med i Shonglap har nye muligheter åpnet seg for den unge jenta. Nå fortsetter hun på skolen, går i sjette klasse og kan fullføre barneskolen.

Alle de andre i Juma Rani Barmans (15) familie flyttet til Dhaka, hvor faren hennes jobber som nattevakt på en tekstilfabrikk. Men Juma fikk ikke bli med. Hun måtte bli igjen i landsbyen sammen med farmoren.

Juma bor i et sumpområde i Bangladesh. Landsbyen ligger ved elvebredden. Her lever de fleste av fiske, men det er vanskelig å livnære seg. Derfor måtte faren få seg en jobb i Dhaka, og flyttet med resten av familien.
Juma har vært funksjonshemmet siden fødselen og er delvis lam i venstre arm og ben. Men de seneste to årene har livet blitt mye bedre for 15-åringen. Årsaken heter Shonglap – det spesielle programmet som samler unge jenter i Bangladesh til regelmessige treff, der de diskuterer og lærer seg nye og nyttige ting.

Sosialt isolert
Å være funksjonshemmet på landsbygda i Bangladesh er ofte ensbetydende med sosial isolasjon. Slik var det også for Juma. Funksjonshemmingen og familiens trange økonomi gjorde at hun måtte slutte skolen da hun var ferdig med barneskolen.

– Jeg sluttet først og fremst på grunn av min farmor, som jeg bor hos, for hun hadde vanskelig for å betale skolepengene mine, sier Juma.
Men heldigvis kom Shonglap til landsbyen hennes, og hun var en av dem som ble invitert til å begynne.

– Da jeg fikk høre at en Shonglapgruppe skulle starte opp i vår landsby, klarte jeg å ta meg frem til det første møtet de skulle ha, selv om jeg har vanskelig for å gå. Jeg var litt redd på forhånd, men de andre jentene oppmuntret meg til å fortsette, forteller Juma med et stort smil.

Juma, her nummer tre fra venstre, er en av de beste i klassen. Nå vil hun gå videre på skole og ta høyere utdanning. 

Inkludert
I gruppa ble hun tatt imot på en helt ny måte, og begynte gradvis å åpne seg og snakke med folk.
– Det er fantastisk å få sitte sammen og diskutere ulike ting. Spesielt når vi har pratet om funksjonshemmedes plass i samfunnet. Budskapet fra læreren vår var at funksjonshemmede også er vanlige mennesker som kan gjøre det de ønsker. Det faktum at de andre jentene var enige i det, har gitt meg mye bedre selvtillit, forteller hun.

– Jeg bestemte meg for at jeg skulle gjøre det bedre enn de andre jentene som gikk der! Jeg skjønte at det var kjempeviktig for meg å få meg en utdanning, spesielt fordi jeg er funksjonshemmet, fortsetter Juma.

Slapp skolepenger
Hun fullførte Shonglap og senere har hun med hjelp fra Strømmestiftelsens lokale samarbeidspartner, fått hjelp til å begynne på skolen igjen. De forhandlet frem en løsning med skolen om å ikke ta skolepenger for henne. Juma klarte seg ganske bra på alle prøvene, og besto til slutt eksamen. Dermed kunne hun begynne i sjette klasse.

–  Vi syns det er fint at Juma går her på skolen vår. Siden foreldrene er fattige og hun har en funksjonshemming, gir vi henne gratis undervisning og litt ekstra støtte så hun kan klare å komme seg videre. Hun er veldig glad for å være her, sier rektor, Diponkor Dutta Roy.

–  Alt jeg ønsker er å fortsette på skolen, og jeg skal gjøre det enda bedre på neste eksamen! Jeg har kjempelyst til å ta en høyere utdanning og få meg en god jobb i fremtiden, sier Juma fornøyd.