Gå til innhold Gå til navigasjon

– Skolen gir landsbyen vår noe å håpe på

– Skolen gir landsbyen vår noe å håpe på
Salim Souley (i grønn skjorte) liker seg på skolen. Skolen har gitt han nye fremtidsplaner og nå vil han gå videre på skole og drømmer han om en jobb i militæret når han er ferdig.

Salim Souley har ikke helt greie på hvor gammel han er. Men skolen, den vil han gå på.

Det er svalt under taket i den enkle skolestua. Utenfor er varmen slående. Tørre blader på tørre kvister og greiner dekker for den verste sola. En svak bris over det golde og tørre landskapet finner vei mellom greinene, og gjør at det faktisk blir litt svalt i skyggen her inne.

Det er første skoledag etter ferien, men alle elevene har ikke kommet enda.
– Det tar noen dager til før alle er på plass, sier læreren. Av klassens 25 elever er 11 jenter. Alle er elever på første året for Speed School, en intensiv opplæring for barn som ikke har gått på skole, eller som av ulike grunner har måttet slutte.Etter ni måneders undervisning og en test på slutten, fortsetter de aller fleste videre i den offentlige skolen.

– Speed School er viktig for oss for at flere barn skal få utdanning. Niger er et av de landene i verden som har lavest utdanningsrate, og Speed School er derfor viktig for alle dem som av ulike grunner ikke har fått begynne eller har sluttet på skolen. For Niger og alle disse barna er dette svært nødvendig, og et springbrett tilbake til den offentlige skolen, sier Nigers utdanningsminister, Ali Mariama Eladiji.

I sommer deltok hun sammen med sin statsminister, Brigi Rafini, på en stor internasjonal konferanse om utdanning i Oslo. Rafini la i sitt innlegg om kvalitet i utdanningen, spesielt vekt på at skolene får dyktige lærere. 
– Det er en stor utfordring for Niger. Vi trenger motiverte og dyktige lærere, derfor er lærerutdanning viktig for oss. Men til det trenger vi også midler, slik at vi kan utdanne lærere som kan gi barna våre den kvaliteten på utdanning som de har krav på, sa statsminister Rafini.Han fikk støtte av vår egen utenriksminister, Børge Brende.

– Vi må investere mer i utdanning og legge enda større vekt på kvalitet i utdanningen. Det er kanskje den aller største og viktigste investeringen vi kan gjøre fremover, sa utenriksminister Brende da han åpnet konferansen i Oslo. Han lovet der og da at Norge vil doble sin innsats for utdanning innen år 2020. FNs spesialutsending for utdanning, Storbritannias tidligere statsministrer Gordon Brown, sa tydelig fra at dersom verdenssamfunnet fortsetter å investere så lite i utdanning som det vi gjør i dag, vil det ta mange ti-år før alle har tilgang til utdanning.

– Fortsetter vi som vi gjør nå, vil det ta over 100 år før alle jenter i Afrika sør for Sahara, får skolegang. Det må ikke skje. Vi må gi barna håp – håp om en bedre fremtid, og det er utdanning – ene og alene utdanning som kan gi det håpet, sa Brown.

For Salim Souley i Niger har skolen gitt nytt håp og ført til store endringer i hverdagen hans. Før brukte unggutten mye av tiden til å jakte og arbeide på gården. Han begynte til og med på skole, men sluttet fordi han ikke likte det.
– Jeg måtte hjelpe far. Nå kan jeg hjelpe ham med det jeg lærer, og jeg kan dele den kunnskapen med de andre i landsbyen. Etter at jeg er ferdig her, vil jeg gå videre på skolen, og pappa sier at jeg kan det, forteller Salim, som vil bli soldat. 

Så er klassen over. En dag på skolen har tatt slutt. Salims lærer pakker sammen for dagen. Han er en av dem som virkelig brenner for saken. 
– Fattigdom er en av årsakene til at barn ikke går på skole. Vi må endre den tankegangen, snu interessen og vise at utdanning endrer fremtiden for barna våre. Både guttene og, ikke minst, jentene som går her vil være rollemodeller for de andre i landsbyen. Det vil føre til at flere foreldre vil sende barna sine på skolen. Og det gir grunn til håp for fremtiden for landsbyen vår, sier Soumana Amadou, Salims engasjerte Speed School-lærer.