Gå til innhold Gå til navigasjon

En skoledag i ekstremistenes landskap

En skoledag i ekstremistenes landskap
Speed School er en viktig måte å sikre at barna igjen ikke går glipp av muligheten til å få utdanning. Foto: William Daniels/Geneva Global

— Foreldre er redde for barna sine, og ofte er de redde for å sende dem til skolen. På skoleveien kan det hende de finner eksplosiver og ammunisjon, og vi kan ofte høre kraftige smell, eksplosjoner og skyting.

Det har gått seks år siden en gruppe tuareger og islamistiske opprørsgrupper tok kontroll over nordområdene i Mali. Siden har områdene vært preget av utrygghet og konflikt.
 
For Mahamne Hairora handler hverdagen om sikkerhet – sikkerhet – sikkerhet og skolebarn. Som koordinator for organisasjonen Association Malienne Pour la Sourvie au Sahel (AMSS) i Timbuktu i Mali må sikkerheten alltid være langt fremme når han skal planlegge arbeidsdagen.
 
— Foreldre er redde for barna sine, og ofte er de redde for å sende dem til skolen. På skoleveien kan det hende de finner eksplosiver og ammunisjon, og vi kan ofte høre kraftige smell, eksplosjoner og skyting. Når dette skjer er det vanskelig å fortsette undervisning. Barna blir urolige og redde, og vi må sende dem hjem. Det er utryggheten, og det usikre denne situasjonen skaper som er vanskelig, sier Haiora.
 
Risikerer livet for skolen
Siden 2009 har han arbeidet i organisasjonen, og de siste fem årene har han vært ansvarlig for arbeidet med hurtigskolene.
— Skolen er viktig, og Speed School er en måte å sikre at barna igjen ikke går glipp av muligheten til å få utdanning. Barna våre er morgendagens ledere. Det er jo dem som skal ta dette samfunnet videre. Derfor kan vi ikke la være å undervise. Jeg er faktisk villig til å risikere livet mitt for dette, sier Mahamne Hairora. 
 
I dag driver organisasjonen AMSS sammen med Strømmestiftelsen 20 Speed Schools med 500 barn i alderen 8 til 12 år. I tillegg driver vi fire senter med yrkesopplæring for 100 ungdommer fra 15 til 18 år.
— Her driver vi også 30 senter med lese- og skriveopplæring for kvinner. I Nord-Mali er arbeidsledigheten stor og fattigdommen er sterkt økende. Derfor jobber vi med spare- og lånegrupper og har nå 547 grupper med 13822 medlemmer som sparer og låner fra hverandre. Et tiltak som styrker og gir familier inntekt i denne vanskelige situasjonen, sier Hairora.
 
Han er i Bamako på kurs. Fra rommet vi sitter i lar han blikket vandre ettertenksomt, og hvile mot de grønne trærne utenfor. 
— Her i Bamako sitter vi trygt, men hjemme er det usikkerhet og konflikt som er rammen om hverdagen vår, sier han.

Fattig og sårbar
Siden konflikten i nord startet, har arbeidsledigheten økt dramatisk i denne delen av landet og nærmer seg nå 60 prosent. Med det øker også fattigdommen dramatisk.
— Dette er en situasjon terroristene og ekstremistene liker. Fattigdom og arbeidsledighet gjør folk sårbare og et lett offer for radikalisering og rekruttering, sier han og forteller om to tilfeller han kjenner til, der unge ble forsøkt radikalisert og rekruttert inn i ekstremistiske grupper.
— Heldigvis klarte foreldrene å redde ut de to ungdommene. Men det er derfor vi holder på med dette – for å gjøre barna våre mindre sårbare og mer reflekterte og motstandsdyktige. Det gjør vi mellom annet med å gi kunnskap. Spare- og lånegruppene gir i tillegg unge og voksne hjelp til å starte en virksomhet og tjene egne penger, sier koordinatoren.

Viktig å være her
Han mener det er svært viktig at Speed School fortsetter i området.
— Mange familier flytter herfra, og flere organisasjoner forlater disse områdene fordi det er krevende å arbeide her. Men vi er glade for at Strømmestiftelsen velger å være med oss videre. Det er så viktig at vi ikke bli forlatt her, sier Hairora. Det finnes over 50 kommuner i nordområdene som er omfattet av konflikten.
Bare to av disse er regnet for å være rimelig trygge.
— Men vi lever alle med spenningen og angsten for angrep. Frykten er også at barna skal leke med eller tråkke på miner, komme borti våpen eller bli skadet på vei til eller fra skolen, eller mens de er på skolen. Det er under slike forhold vi arbeider og barna våre går på skole, forteller Hairora alvorlig.

FAKTA
Speed School:

Speed School er en intensiv utdanning på ni måneder for barn som har droppet ut av grunnskolen eller aldri fått muligheten til å begynne. De første to månedene får de undervisning på sitt eget morsmål. Etter en bestått prøve kan elevene starte i vanlig 3. eller 4. klasse. Strømmestiftelsen har Speed School-prosjekter i Niger, Mali og Burkina Faso, tre av verdens aller fattigste land. Etter endt skoleår flytter skolen videre til en annen landsby.

Speed School 1 er for barn mellom åtte og 12 år, Speed School 2 er for barn mellom 13 og 14 år og tar igjen seks års skolegang på 18 måneder. Speed School 3 er en toårig yrkesopplæring for ungdom fra 15 til 18 år, som aldri har gått på skole tidligere.